|
TYÖPAIKAN SÄÄNNÖT: TYÖSOPIMUKSEN PÄÄTTYMINEN
|
|
Työnantaja voi erottaa työntekijän eli lopettaa työsuhteen. Työnantajalla on kuitenkin aina oltava pätevä syy irtisanomiseen.
Irtisanomisen syy voi olla esimerkiksi yrityksen huono taloudellinen tilanne, jonka vuoksi on vähennettävä työntekijöitä. Irtisanominen voi johtua myös työntekijän käytöksestä. Irtisanomisen syitä:
Myös työntekijä voi sanoutua irti työstä. Työntekijän ei tarvitse perustella, miksi hän sanoutuu irti työstä. Työsuhteen päättyessä työntekijälle maksetaan lomakorvauksia, jos hän ei pidä kertynyttä lomaa vapaana. Irtisanomisaika Irtisanomisaika on yleensä sovittu työehtosopimuksessa. Se voi olla enintään kuusi kuukautta. Kun työnantaja sanoo irti työntekijän, irtisanomisaika on 1 - 6 kuukautta. Irtisanomisaika riippuu siitä, kuinka kauan työntekijä on ollut työssä. Kun työntekijä sanoo itsensä irti, irtisanomisaika on kahdesta viikosta kahteen kuukauteen siitä riippuen, kuinka kauan työntekijä on ollut työssä. Koeaikana työsuhteen voi purkaa ilman irtisanomisaikaa. Perusteeksi riittää esimerkiksi se, että työnantajan mielestä työntekijä ei ole riittävän hyvä tehtäväänsä. Lomautus Työnantaja voi myös lomauttaa työntekijän. Lomautuksen aikana työntekijä ei tee työtä eikä hänelle makseta palkkaa. Työsuhde ei kuitenkaan pääty, vaan lomautuksen jälkeen työntekijä otetaan töihin. Lomautus voi kestää enintään 90 päivää. Lomautuksen voi peruuttaa tai keskeyttää. Työntekijä voi saada lomautusajalta työttömyyskorvausta. Työtodistus Kun työntekijä lopettaa työt työpaikassaan, hän voi pyytää työnantajalta työtodistuksen. Työtodistukseen merkitään, miten kauan työntekijä on ollut työpaikassa ja mitä työtä hän on tehnyt. Työntekijän pyynnöstä työtodistukseen voidaan merkitä arvio hänen taidoistaan, ahkeruudesta ja käytöksestä. Työtodistukseen ei kuitenkaan kirjoiteta työntekijän huonoja puolia tai muita kielteisiä asioita. |