|
TYÖPAIKAN SÄÄNNÖT: TYÖAIKA
|
|
Suomessa on 8 tunnin työaika. Työtä tehdään noin 8 tuntia päivässä eli 40 tuntia viikossa. Useilla aloilla työaika on kuitenkin lyhyempi, työtä tehdään esimerkiksi 37 tuntia viikossa. Jos työaika on alle 30 tuntia viikossa, on kyseessä osa-aikainen työ. Työaika sovitaan, kun tehdään työsopimusta.
Työaika voi olla joustava. Jonakin päivänä voi olla työssä pidempään ja joinakin päivinä tehdä lyhyempiä työpäiviä. Voidaan myös noudattaa liukuvaa työaikaa. Tällöin työntekijä tulee töihin hieman aikaisemmin tai myöhemmin ja lähtee pois töistä vastaavasti hieman aikaisemmin tai myöhemmin. Liukuma voi olla enintään kolme tuntia. Monilla työpaikoilla tehdään vuorotyötä. Tällöin osa työntekijöistä on töissä päivällä, osa illalla tai jopa yöllä. Ajankäytön valvonta Työnantajan on tiedettävä, milloin työntekijä on töissä. Työaikaa on perinteisesti valvottu esimerkiksi kellokortilla. Nykyään on käytössä yhä enemmän sähköisiä ajankäytön valvontalaitteita, ”sähköisiä kellokortteja”. Joissakin työpaikoissa ei ole käytössä kellokorttia tai muita laitteita. Silloin riittää, että ilmoittaa esimiehelle, kun tulee töihin ja lähtee töistä. Ylityö Joskus työnantaja voi pyytää työntekijää tekemään ylitöitä. Se on työtä, joka menee säännöllisen työajan yli. Ylitöistä maksetaan korotettua palkkaa. Ylityö voidaan korvata myös vapaana. Työntekijä voi kieltäytyä ylitöistä. Lepoajat Yleensä tavalliseen työpäivään kuuluu yksi ruokatauko ja kaksi kahvitaukoa. Työehtosopimuksissa ruokatauko tai lepoaika on yleensä sovittu tunnin tai puolen tunnin pituiseksi. Ruokataukoa ei lasketa työajaksi, sen sijaan kahvitauko on yleensä työaikaa. Ruokatauon aikana työntekijä voi poistua työpaikalta. Joillakin työpaikoilla ei ole sovittu aikaa, jolloin ruokatauko pidetään. Niillä työpaikoilla ruokatauko pidetään silloin, kun se töiden kannalta on mahdollista. Joillakin työpaikoilla on sovittu, että työntekijä saa ruokailla työaikana. Viikkolepo Yleensä työtä tehdään viisi päivää viikossa, lauantai ja sunnuntai ovat vapaat. On kuitenkin paljon työpaikkoja, joissa työaika ei ole säännöllinen. Työntekijälle on kuitenkin aina annettava niin sanottu viikkolepo. Se on annettava ensisijaisesti sunnuntain ajaksi. Jos se ei ole mahdollista, se voidaan antaa muuna aikana. Viikkolevon on oltava vähintään 35 tunnin pituinen yhtäjaksoinen lepoaika. |