|
TYÖPAIKAN SÄÄNNÖT: AMMATTIYHDISTYS
|
|
Työnantajat ja työntekijät ovat perustaneet järjestöjä, jotka hoitavat heidän etujaan ja asioitaan. Niitä sanotaan työmarkkinajärjestöiksi. Ne laativat muun muassa työehtosopimuksia.
Työntekijöiden järjestöjä sanotaan ammattiyhdistyksiksi tai ammattiliitoiksi. Eri aloilla on omat ammattiyhdistyksensä. Ammattiyhdistykseen kuuluminen on yleistä. Jos työntekijä on ammattiyhdistyksen jäsen, hän maksaa yhdistykselle jäsenmaksua. Sen vähennetään yleensä suoraan palkasta. Ammattiyhdistyksen jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa. Luottamusmies Työpaikalla on yleensä luottamusmies. Hän on perehtynyt työsuhdeasioihin ja auttaa työntekijöitä niissä. |