VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
» Etusivu » Sanasto » A

SANASTO - A

Aikuiskoulutus
Aikuiskoulutus on tarkoitettu aikuisille, joilla on jo työkokemusta. Aikuisille on tarjolla tutkintoon johtavaa koulutusta, jatko- tai täydennyskoulutusta ja harrastusopintoja. Myös oppisopimuskoulutus, työvoimakoulutusta ja työnantajien järjestämä henkilöstökoulutus ovat aikuiskoulutusta.

^^ Ylös ^^

Aikuiskoulutuslinja
Aikuiskoulutuslinja on aikuisille tarkoitettu opintolinja, jolle hakevalta edellytetään yleensä tiettyä ikää ja työkokemusta.

^^ Ylös ^^

Aikuislukio
Aikuisten lukiokoulutus on tarkoitettu yli 18-vuotiaille. Aikuislukiossa voi suorittaa peruskoulun, lukion ja ylioppilastutkinnon sekä yksittäisiä oppiaineita.

^^ Ylös ^^

Aikuisten ammatillinen perustutkinto
Ammatillisen perustutkinnon voi hankkia kahdella tavalla. Voi opiskella ammatillisessa oppilaitoksessa. Tai voi osallistua näyttökokeeseen. Näyttötutkinto on suunniteltu erityisesti aikuisia varten. Siinä ammattitaito osoitetaan näyttöjen avulla.

^^ Ylös ^^

Aikuistutkinto
Aikuistutkintoa sanotaan työelämän tutkinnoksi. Tutkinnon suorittaja on voinut hankkia tietonsa ja taitonsa työssä, opiskelussa ja harrastuksissa.

^^ Ylös ^^

Ammattiala
Ammattiala on usean ammatin muodostama laajempi kokonaisuus.

^^ Ylös ^^

Ammatillinen aikuiskoulutuskeskus
Ammatillinen aikuiskoulutuskeskus järjestää työvoimapoliittista aikuiskoulutusta, omaehtoista koulutusta tai työnantajan kustantamaa henkilöstökoulutusta.

^^ Ylös ^^

Ammatillinen koulutus
Ammatillisesta koulutuksesta voi valmistua yli sataan ammattiin. Ammatillisen perustutkinnon suorittaminen kestää 2 – 3 vuotta.

^^ Ylös ^^

Ammatillinen jatkokoulutus
Ammatillinen jatkokoulutus valmentaa ammattitaidon jo hankkineita aikaisempaa vaativampiin tehtäviin.

^^ Ylös ^^

Ammatillinen lisäkoulutus
Ammatillinen lisäkoulutus tarkoittaa täydennys- tai jatkokoulutusta. Se auttaa ylläpitämään tai kehittämään ammattitaitoa.

^^ Ylös ^^

Ammatillinen oppilaitos
Ammatilliset oppilaitokset järjestävät ammatillista peruskoulutusta sekä lisä- ja täydennyskoulutusta.

^^ Ylös ^^

Ammatillinen peruskoulutus
Ammatillinen peruskoulutus johtaa ammatilliseen perustutkintoon. Tutkinnon suorittaminen kestää 2 - 3 vuotta. Opiskelija hankkii työelämässä tarvittavat tiedot ja taidot.

^^ Ylös ^^

Ammatillinen täydennyskoulutus
Ammatillinen täydennyskoulutus auttaa ylläpitämään ja kehittämään ammattitaitoa. Ammatillinen täydennyskoulutus on yleensä lyhytkestoista ja työnantajan maksamaa.

^^ Ylös ^^

Ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakoulu on korkea-asteen koulutusta antava oppilaitos. Opetus on rinnastettavissa yliopisto-opetukseen.

^^ Ylös ^^

Ammattitutkinto
Ammattitutkinnon suorittanut on oman alansa ammattilainen. Ammattitutkinto suoritetaan näyttötutkintona. Näyttötutkinto on mahdollista suorittaa aikaisemman koulutuksen ja työkokemuksen pohjalta. Tutkinto on tarkoitettu ensisijaisesti aikuisille.

^^ Ylös ^^