VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
» Etusivu » Opiskelu » Tukea opiskeluun » Tukea vammaiselle opiskelijalle
  TUKEA VAMMAISELLE OPISKELIJALLE

Koulutuskokeilu

Ammatilliset erityisoppilaitokset järjestävät hakijoille
tutustumiskäyntejä eli koulutuskokeiluja.
Hakija voi kokeilla opiskelua oppilaitoksessa.
Koulutuskokeilua on esitelty laajemmin osiossa koulutuskokeilu.

Avustaja

Vaikeasti vammainen opiskelija
voi saada henkilökohtaisen avustajan opiskelun avuksi.
Avustaja auttaa tarpeen mukaan liikkumisessa, ruokailussa ja muistiinpanojen tekemisessä.

Avustajaa haetaan kotikunnan sosiaalitoimistosta.
Kunta voi korvata avustajan palkan.

Koulumatkatuki

Kela voi maksaa koulumatkatukea
vammaiselle opiskelijalle.
Edellytyksenä on kuitenkin,
että opiskelija ei saa opiskelumatkoihin vammaispalvelun kuljetuksia.

Lisätietoa koulumatkatuesta saa Kelasta ja oppilaitoksista.

Apuvälineet

Voit saada rahallisen korvauksen erilaisista apuvälineistä,
koneista ja laitteista,
jos tarvitset niitä
vamman tai sairauden vuoksi.
Esimerkiksi liikkumista tai viestintää helpottavien laitteiden hinnasta
voidaan korvata puolet.

Kunta voi myös lainata tai antaa apuvälineitä vammaiselle ihmisille.