VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
  YLIOPISTO

Yliopistoissa tehdään
tieteellistä tutkimusta
ja opetus perustuu siihen.

Suomessa on

  • 3 teknistä korkeakoulua
  • 3 kauppakorkeakoulua
  • 4 taidekorkeakoulua
  • 10 yliopistoa, joissa on monta eri tiedekuntaa
  • Maanpuolustuskorkeakoulu.

Yliopistotutkinnot
Yliopistossa on 20 eri koulutusalaa, joissa voi suorittaa tutkintoja.
Tutkinnot ovat kandidaatin tutkinto,
maisterin tutkinto,
lisensiaatin tutkinto
ja tohtorin tutkinto.
Eniten opiskelijoita on teknillistieteellisillä, humanistisilla ja luonnontieteellisillä aloilla.

Koulutukseen hakeminen

Yliopistoon voi pyrkiä,
kun on ylioppilastodistus
tai ammatillinen tutkintotodistus. Yliopistoihin haetaan kunkin yliopiston omalla hakulomakkeella.
Hakuaika on yleensä keväällä.
Useimmilla aloilla on pääsykokeet.

Opiskelija voi vastaanottaa
samana lukuvuonna
vain yhden opiskelupaikan
joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa.

Yliopistoissa opetus on maksutonta. Opiskelija maksaa yliopistonsa ylioppilaskunnalle lukukausimaksun. Maksu takaa opiskelijalle terveydenhoitopalvelut, edulliset ateriat ja monenlaisia opiskelija-alennuksia, muun muassa matkoista ja oppimateriaalista.