VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
» Etusivu » Opiskelu » Koulutusjärjestelmä » Perusopetus
  PERUSOPETUS

Lapset, jotka asuvat Suomessa vakinaisesti, ovat oppivelvollisia.
Se tarkoittaa sitä, että lasten täytyy suorittaa peruskoulu.
Oppivelvollisuus alkaa samana vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän vuotta.

Peruskoulu antaa yleissivistävää perusopetusta 7 - 16 –vuotiaille lapsille. Peruskouluun kuuluvat vuosiluokat 1-6 ja vuosiluokat 7-9.
Peruskoulu kestää yhdeksän vuotta.

Opetus on maksutonta.
Samoin kouluateriat, -materiaalit,
-matkat ja oppilashuollon palvelut
ovat maksuttomia.
Oppilashuollossa oppilaiden hyvinvoinnista huolehtivat koululääkäri, terveydenhoitaja, koulun sosiaalityöntekijä eli koulukuraattori, erityisopettaja ja koulupsykologi.

Oppilas voi parantaa opiskelutaitoja
10. luokalla eli ”kymppiluokalla”.
10. luokka on vapaaehtoinen.

Erityisopetus

Jos oppilaalla on oppimisvaikeuksia,
hän voi saada tukea.
Oppilas voi opiskella yleisopetuksen ryhmässä, mutta hän saa tukiopetusta tai osa-aikaista erityisopetusta. Vaihtoehtona on myös kokoaikainen opiskelu erityisluokassa tai erityiskoulussa.

Erityisopetuksessa ryhmä on pieni. Oppilas opiskelee henkilökohtaisen suunnitelman mukaan.

Maahanmuuttajat

Maahanmuuttajalasten opiskelua tuetaan eri tavoilla. He voivat mennä ensin valmistavaan opetukseen,
jonka jälkeen on helpompi opiskella tavallisella luokalla.

Maahanmuuttajalapset opiskelevat suomea toisena kielenä.
Monet lapset opiskelevat myös omaa äidinkieltään.