|
LUKIO
|
|
Lukio antaa yleissivistävää koulutusta oppilaille, jotka ovat yleensä noin 16 - 19–vuotiaita. Opiskelija opiskelee lukiossa oman opinto-ohjelmansa mukaisesti. Opiskelu on päätoimista ja opetus järjestetään päivällä. Lukion voi suorittaa 2–4 vuodessa. Opintojen loppuvaiheessa oppilas voi suorittaa ylioppilastutkinnon. Ylioppilastutkinnon suorittanutta kutsutaan ylioppilaaksi. Ylioppilas voi hakea ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin.
Osa lukioista on erikoistunut
Aikuislukioilla tarkoitetaan erillisiä aikuislukioita ja lukioiden aikuislinjoja. Aikuislukiosta käytetään myös Lukio-opetus on oppilaalle ilmaista. Oppikirjat pitää maksaa itse. Ylioppilastutkintoon osallistuminen on maksullista. |