VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
URAPOLKU
Titta Nevapuro

Kuuntele Titan haastattelu!

Mikä on nimesi?
-
Titta Nevapuro, Laajasalosta.

Milloin olet syntynyt?
-
vuonna 70.

Missä aloitit koulusi?
-
Meilahden ala-asteella. Yläasteen kävin Kampissa, nykyään se on Taivallahden koulu.

Minkälaisella luokalla olit?
-
Erityisluokalla.

Mitä teit peruskoulun jälkeen?
-
Menin vielä Toivolaan kymppiluokalle parantamaan numeroita, se on Oulunkylässä. Sitten menin suojatyöhön joksikin aikaa, ennen kun menin Lehtimäelle kansanopistoon.

Mitä opiskelit Lehtimäellä?
-
Se oli semmoinen itsenäisen elämän koulutus. Kesti vuoden.

Entäs Lehtimäen jälkeen?
-
Sitten taisin mennä Perttulan erityisammattikouluun. Olin vuoden AVOlinjalla ja sitten valitsin puutarha-alan. Se kesti kaksi vuotta.

Saitko töitä puutarha-alalta?
-
En mä oikein. Mä olin Hietaniemen hautausmaalla ja Helsingin yliopistolla.

Mitä teit hautausmaalla?
-
Kukkia kastelin ja kuolleita lehtiä haravoin.

Entäs yliopistolla?
-
Olin kasvitieteellisessä puutarhassa Kaisaniemessä. Laitoin kasveja pahveihin. Se oli joku puolenvuoden pätkätyö.

Entäs sen jälkeen?
-
Mä olin viisi vuotta työttömänä, ihan kotona. Sitten mä kävin neurologisissa testeissä ja minut passitettiin Tyynelään, jossa mä tapasin työvalmentajan Eija Saikkosen. Hän haki minulle töitä ja niitä löytyi kaupan alalta.

Kauanko olit kaupassa ja minkälaista työtä teit?
-
Kolme vuotta. Pullonpalautusta ja välillä tavaroiden hyllyttämistä.

Oliko sopiva työtahti?
-
Välillä oli nopea, ennen joulua ja muita sesonkeja.

Millaiset työajat sinulla oli?
-
Yleensä olin työssä klo 8-14 tai 15 saakka. Jos viikonloppuisin, silloin kun tarvittiin.

Missä olet nyt töissä?
-
Kehitysvammatuki 57 ry.

Millainen työnkuvasi on ja kuinka kauan olet ollut tässä paikassa?
-
Toimistoapulaisen työtä. Olen ollut vuoden 2005 alusta, eli kolmas kuukausi menossa.

Minkälaisia töitä teet?
-
Hoidan Ystävätupaa: käyn S-marketista ostamassa ruokaa markettiin. Teen toimistotyötä: kopiointia, postitusta ja monenlaista.

Mitkä ovat uuden työpaikkasi kivoja puolia?
-
Ihmiset. Isot postitusjutut ja Ystävätupakin on ihan kiva.

Onko jotain tylsempiä tehtäviä?
-
Tiskaaminen ehkä. Jos astiat tippuu niin tulee sanomista.

Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia sinulla on?
-
En ole ajatellut vielä. Just on alkanut uusi työ.

Oletko ajatellut palata vielä kouluun?
-
On sekin käynyt mielessä?

Mitä alaa olet ajatellut jako-opiskeluun?
-
Jotain puutarhaa.