| Seija Larinaho
Kuuntele Seijan haastattelu!
Kertoisitko nimesi ja ikäsi.
-
Mä olen Seija Larinaho. Ja ikä on 41-vuotta.
Minkälaisen ammatillisen koulutukset olet saanut?
-
Mä oon käyny kudontakurssin Perttulassa.
Muistatko koska se oli?
-
Vuonna 82-84.
Siitä on aika kauan aikaa.
-
On.
Mitä sen jälkeen? Pääsitkö töihin?
-
Mä olin tuolla työkeskus Viisarilla kudontapuolella töissä. Tein mattoja ja poppanoita ja seinätauluja.
Olitko pitkään siellä?
-
Olin mä aika pitkään, mutta vuotta en muista kuinka kauan.
Mitäs sen jälkeen?
-
Sen jälkeen sitten mä pääsin tänne Saaristen koululle ja täällä mä oon ollu nyt peräti 16 vuotta.
Ja mitä työtä sinä teet?
-
Keittiössä, keittiötöitä.
Miten sait tämän työpaikan?
-
Mä pääsin tänne yhden Sirpan sijaiseks. Sirpa kun lähti pois täältä niin mä pääsin sen paikalle. Ja siitä saakka mä sitten oon ollu täällä Saaristen koululla töissä.
Oletko sinä saanut muuta koulutusta?
-
Oon mä saanu, mikä se on se semmonen lisäkoulutus.
Menikö kaikki sitten koulun jälkeen ihan niin kuin odotit?
-
Meni ne ihan kivasti kaikki.
Kun menit kudontalinjalle, niin halusitko sellaista työtä?
-
Juu odotin, mut en mä saanu sitä sitten. Niin mä aattelin, et täytyy vaihtaa toista juttua.
Mitä sinä tässä nykyisessä työssä teet?
-
Mä oon tossa keittiössä töissä. Avustan emäntää tiskaushommissa. Kun meille tulee ruoka, niin laitetaan ne tuohon esille.
Kuuluuko sinulle mitään siivouksia?
-Ei mulle siivouksia kuulu paitsi pöytien pyyhkiminen ruokalassa.
Kuinka pitkä on työpäiväsi: monelta se alkaa ja monelta loppuu?
-
Yheksältä alkaa ja loppuu kello 15. Viitenä päivänä viikossa.
Mitä hyviä puolia tässä sinun työssä on?
-
Hyviä puolia tässä on: aika paljonki hyviä puolia. Ainakin tää matka on tästä hyvä, sopiva kotimatka töistä. Ja täällä on kaikki edut mitä me saadaan: ruokaetu ja linja-autoetu.
Sinä kuljet linja-autolla näin talvisin, entä kesällä?
-
Kesällä mä kuljen pyörällä.
Onko työssä jotain huonoja puolia?
-
En mä osaa sanoo niistä mitään. On se kiva kun saa tehdä töitä.
Mitä teet vapaa-aikanasi?
-
Mä käyn keilaamassa, mä voitin tässä Suomen mestaruuden. Yleisurheilussa minä oon saanut mitalin, mä voitin maailman mestaruuden peräti.
Ja Suomen mestaruuksia mulla on hiihdossa ja uinnista ja sitten keilailusta on nyt jo peräti kolme Suomen mestaruutta ja hopeeta ja pronssia.
Sitten mä kävelen ulkona paljon ja meillä on se yhdistyksen alajaosto.
Oletko sinä jossain johtokunnassa?
-
Joo ja sitten mä oon Tukiyhdistyksen hallituksessa. Sitten mä oon valtakunnallisessa Me Itse ry:n hallituksessa. Mikä alko tänä vuonna tuolla Tampereella. Siinä mä oon mukana.
|