VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
URAPOLKU
Sari Tirkkonen

Kuuntele Sarin haastattelu!

Kuva SaristaKerrotko nimesi.
-
Min nimi on Sari Tirkkonen

Miten vanha olet?
-
Mä olen 25.

Miten asut tällä hetkellä?
-
Mä asun tällä hetkellä asuntolassa, Klaukkalassa. Vasta muutin hiljattain.

Oletko viihtynyt siellä?
-
Oon viihtyny.

Minkä ammatillisen koulutuksen olet saanut?
-
Mä oon käyny autohuollossa kaks vuotta ja sit mä oon käyny tuolla Keskuspuiston ammattikoulussa ja Juomarintien koulun. Sitten Keskuspuiston ammattikoulun jälkeen mä pääsin tonne Marjattakouluun töihin.

Sä kävit sen ammatillisen koulutuksen Perttulan erityisammattikoulussa?
-
Joo.

Kauanko sinä olet ollut Marjattakoululla nyt töissä?
-
Mä oon ollu Marjattakoulussa nyt kolme vuotta. Se on ollu mun (koulu), mä oon käyny sitä Marjattakoulua pienenä.

Kuka auttoi sinua saamaan tämän työpaikan?
-
Pirjo Pellikka muistaakseni. Sit mua suositeltiin sinne, kun mä olin työharjoittelussa Marjattakoulussa, niin ne opettajat rupes mua suosittelemaan sillee et tuu tänne töihin. Mä sit innostuin.

Sinä sait Keskuspuiston ammattikoulun aikaan käydä siellä harjoittelemassa?
-
Joo.

Onko kaikki mennyt niinkuin sinä olit alun perin odottanutkin koulussa ja töissä?
-
On, mulla on menny kaikki hyvin. Mä odotin työelämään pääsemistä.

Tiesitkö sinä jo koulussa minkälaiseen työhön haluat silloin, kun kävit Perttulassa autohuoltolinjan.
-
Mä en sillon oikeestaan tienny sitä, minkä mä valitsen.

Oletko ollut autohuollon hommissa sen jälkeen?
-
En oo.

Sitten menit toiseen kouluun?
-
Joo.

Mitä teet Marjattakoulun keittiössä?
-
Mä teen siellä Marjattakoulun keittiössä oppilaille salaattia ja sitten mä tiskaan kaks ruokatiskia ja sitten mä pyyhin pöytiä siellä. Sitt mä katan ensimmäisen kattauksen ja sit mä autan ruoanlaitossa.

Mitä ruokaa teet? Ihan lämmintä ruokaa?
-
En ihan lämmintä ruokaa. Mä teen ruokaisaa salaattia.

Mitä hyviä puolia työssäsi on?
-
On mulla aika paljon hyviä puolia. Mä niinku oon oppinu kaikkee uutta ja noudatan niitä.

Onko jotain huonoja puolia?
-
Oppilaat välillä haukkuu ja kiusaa.

Ne on pieniä oppilaita?
-
Niin.

Oletko Perttulan ja AVA:n lisäksi saanut mitä koulutusta?
-
Hygieeniapassikoulutuksen. Ja siitä on ollu mulle paljon hyötyä. Mä oon oppinu paljon uusia asioita.

Teidän keittiössä toteutetaan juuri nämä säädökset ihan tarkkaan.
-
Niin.

Mitä asioita odotat tulevaisuudelta?
-
Mä odotan tulevaisuudelta, että mä haluaisin päästä kauppaan töihin.

Minkälaiseen kauppaan?
-
Sellaseen johonki S-markettiin tai tonne tota Alepaan tai johonki.

Mitä sinä tekisit siellä kaupassa?
-
Mä olisin siellä, laittaisin tavaroita hyllyyn ja neuvoisin asiakkaita, että missä on mikäki tavara.

Oletko sinä puhunut näistä haaveista Pirjolle?
-
Oon puhunu, mut Pirjo oli sitä mieltä vaan, et ei mun kannata nyt heti vaihtaa työpaikkaa. Kun mulle tuli uutena asiana tää kotoo pois muuttaminen ja kaikkee muuta.

Sinä osaat aika hyvin ne työt siellä Marjattakoulun keittiössä.
-
Niin.

Mitä teet vapaa-aikana?
-
Mä käyn vapaa-aikana tuolla Tikkurilassa diskossa, karaoke-diskossa. Laulan ja tanssin siellä.