| Hannu Kartjärvi
Kuuntele Hannun haastattelu!
Mikä on nimesi ja millaista työtä teet?
-
Minä olen Hannu Kartjärvi ja olen töissä bussiliikenteen varikolla.
Milloin olet syntynyt?
-
10.5.1956.
Missä olet töissä?
-
Helsingin bussiliikenne oy:ssa
Mikä sinun ammattinimikkeesi on?
-
Tuettu työ, varaosahuoltajana ja siivoojana.
Milloin työpäiväsi alkaa ja loppuu?
-
Kello yhdeksän alkaa ja jo siinä 14.15 loppuu, semmoisia viiden tunnin päiviä.
Kauanko olet ollut tässä työpaikassa?
-
Viides vuosi menee nyt. Olen ajatellut olla siellä eläkeikään asti. Työympäristö ja ilmapiiri on oikein mukava
Mitä ja missä olet opiskellut?
-
Minä kävin 60-luvulla kymmenen vuotta kehitysvammaisten apukoulua (Helsingissä). Meitä oli kymmenen oppilasta.
Meillä oli äidinkieltä, matematiikkaa, piirustusta ja liikuntaa. Kävimme kotitaloustunneilla ja puutaloustunneilla Malmilla.
Vuonna 70 muutettiin vanhempien kanssa Malmilta Jakomäkeen ja vapaavuoden jälkeen menin vaihdetyökeskukseen töihin.
Oletko käynyt muita opintoja?
-
Kävin Pieksämäen erityisopistossa neljän kuukauden kesäkurssin ja vuoden talvikurssin. En ole käynyt muussa ammattikoulussa. Ruokakurssin kävin Haagassa.
Miten pitkään olit vaihdetyökeskuksessa töissä?
-
Muistaakseni 15-vuotta. Vuonna 88 menin Eleksille ja siellä olin 12-vuotta.
Minkälaista työtä teit vaihdetyökeskuksessa ja Eleksillä?
- Sähkötöitä etupäässä vaihdetyökeskuksessa ja Eleksillä pakattiin ja laskettiin laatikkoihin tavaroita. Eleksillä opin kytkemään voimajohtoja.
Entä mitä teit Eleksin jälkeen?
-
Menin bussiliikenteen varikolle töihin.
Minkälaista tämä nykyinen työ on?
-
Putsaan, kasaan ja puran osia. Kasaan varaosia ja teen jarrukenkiä. Se on tarkkaa ja harkitusti tehtävää työtä. Päivät menee tosi nopeasti.
Mikä työpaikassasi on parasta?
-
Hyvät puolet on siinä, että saa ihan rauhassa tehdä työtä ja ei ole ketään häiritsemässä.
Kuinka iso työpaikka on?
-
Suunnilleen 70-80 henkeä. Varmuudella en voi mennä sanomaan. Muutamia on lähtenyt. Lähimmät ihmiset ovat samat.
Käytätkö jotakin turvavälineitä?
-
Pitäisi olla rautakärkiset kengät ja kuulosuojaimia täytyy käyttää.
Mitenkä tulevaisuus?
-
Olen ajatellut olla täällä eläkeikään asti. Se on niin kiva, kun on oppinut ulkonäöltä kavereita tuntemaan.
Montako vuotta sinulla on vielä työaikaa jäljellä?
-
11-vuotta. Ensi vuonna täytän 50 vuotta.
Kuuluuko teille työn kautta koulutusta tai virkistyslomia?
-
Ei koulutusta. Viime vuonna käytiin Santahaminassa retkellä, saunomassa ja uimassa.
Kuinka usein tapaat työvalmentajaasi?
-
Joka perjantai käyn työvalmennuskeskuksessa, iltapäivällä ruoan jälkeen. Hän käy täällä moikkaamassa minua silloin kun ehtii.
|