VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
» Etusivu » Ammatit » Ammattikuvaukset » Siivooja
  SIIVOOJA

Siivoojalla on yleensä laitoksessa tai teollisuushallissa määrätty alue, jossa hän tekee sovitut siivoustyöt. Siivous tehdään suurelta osin käsin. Jotkut työvaiheet ovat raskaita, vaikka siivoojaa käyttää koneita apunaan.

Suurin osa siivoustyöstä on päivätyötä. Työ on itsenäistä, mutta usein yksinäistä. Allergiasta ja ihottumasta kärsivälle työ ei sovi.

Suurimpia työnantajia ovat kuntien ja valtion eri laitokset sekä yksityiset siivousliikkeet.

Koulutus

Tavallisesti työnantaja perehdyttää ja kouluttaa ammattiin. Alan ammatillinen tutkinto on puhdistuspalvelujen perustutkinto. Siivousalalle on myös työvoimatoimiston järjestämää aikuiskoulutusta.